„Concerto Polacco” to pionierski na gruncie polskim zespół muzyki dawnej. Wiele dzieł światowej literatury oratoryjnej (m.in. „Wielka Msza h-moll”) zawdzięcza pierwsze polskie wykonania na dawnych instrumentach właśnie działalności „Concerto Polacco” i Marka Toporowskiego.
Zespół działa od 1991 roku, pierwotnie jako zespół kameralny. Z biegiem czasu skład często poszerzany był do rozmiaru orkiestry kameralnej. Członkami „Concerto Polacco” są specjalizujący się w grze na historycznych instrumentach muzycy skupieni wokół klawesynisty, organisty i dyrygenta - Marka Toporowskiego. W centrum zainteresowania zespołu i jego szefa znajduje się muzyka wokalna - kantaty, opery i oratoria. W latach 1995-2004 wspólnie z chórem „Sine Nomine” zespół wziął udział w ponad 30 koncertach cyklu Arcydzieła Muzyki Oratoryjno-Kantatowej organizowanych w Warszawie. Ważnym elementem działalności „Concerto Polacco” jest również wykonywanie muzyki staropolskiej (większość dotychczas nagranych płyt poświęcona została właśnie dawnej muzyce polskiej).
Pierwszym znaczącym sukcesem zespołu było otrzymanie III nagrody na konkursie muzyki dawnej w Melku (Austria) w 1993.
Zespół koncertował na licznych festiwalach w Polsce i za granicą, wziął udział w nagraniu kilkunastu płyt kompaktowych, niektóre z nich nominowane zostały do nagrody Fryderyka (Polska muzyka religijna XVII w, dwie płyty z utworami G.G.Gorczyckiego, Agatka J.D.Hollanda i płyta z utworami ze zbiorów jasnogórskich ), a trzy z nich tę nagrodę otrzymały (Fryderyk 2007 za CD z muzyką A. Ivancica, dwa Fryderyki w roku 2008 – za CD z muzyką J. Zeidlera oraz za CD z muzyką ze zbiorów jasnogórskich). Pod gościnnym kierownictwem francuskiego dyrygenta Didier’a Talpain’a „Concerto Polacco” zarejestrowało dla francuskiej firmy BNL utwory synów Bacha, A. Vivaldiego, Etienne’a Nicolasa Méhula, a także L. van Beethovena (9 arii koncertowych, I Symfonia).
Zespół wielokrotnie reprezentował Polskie Radio w cyklu transmisji w ramach Dnia Specjalnego Euroradia. Dwukrotnie występował również na prestiżowym festiwalu w Herne (w 2001 roku z operą Agatka Jana Dawida Hollanda).
Dokonał licznych nagrań w ramach projektu nagrania dzieł zachowanych w archiwum klasztoru na Jasnej Górze.