Dyr. Łukasz Borowicz
Filharmonia Krakowska, dyr. Łukasz Borowicz, Marek Toporowski - klawesyn
Robert Bachara, Capella Cracoviensis, Marek Toporowski - klawesyn
Jiayi Ge, Weronika Hryniewicka, Orysya Mashtalir, Marek Toporowski, Ksenia Więcek, Elżbieta...
Capella Cracoviensis, dyr. Marek Toporowski
Capella Cracoviensis, dyr. Marek Toporowski
Agata Kielar-Długosz, Łukasz Długosz - flety, Marek Toporowski - fortepian historyczny
Agata Kielar-Długosz, Łukasz Długosz - flety, Marek Toporowski - fortepian historyczny
Capella Cracoviensis, dyr. Tomasz Pokrzywiński
Piotr Olech, Capella Cracoviensis
Johann Christoph Friedrich Bach - Koncert klawesynowy Es-dur
Capella Cracoviensis, dyr. Seojin Kim
Fidel, viola d'amore, skrzypce, pochette
Marek Skrukwa - viola da gamba, Marek Toporowski - klawesyn
Irmina Obońska, Marek Toporowski
Klawesynista i organista, kameralista i dyrygent.
Jeden z najbardziej rozpoznawalnych wykonawców nurtu historycznego w Polsce. Koncertuje również na klawikordzie i historycznych fortepianach.
W roku 1991 utworzył specjalizujący się w historycznym wykonawstwie zespół Concerto Polacco. Zainicjował w Warszawie regularny cykl koncertów muzyki oratoryjnej wykonywanej zgodnie z historyczną praktyką wykonawczą, w ramach którego po raz pierwszy w Polsce wykonano na historycznych instrumentach takie arcydzieła jak m.in. Mszę h-moll Bacha. Również wiele utworów muzyki staropolskiej zostało po raz pierwszy wykonanych bądź nagranych pod batutą Marka Toporowskiego.
Koncertuje w Polsce i za granicą, dokonał kilkudziesięciu nagrań płytowych w Polsce, Niemczech i we Francji. Dokonał pierwszej rejestracji fonograficznej muzyki klawesynowej Charlesa Nobleta oraz licznych rejestracji historycznych organów w Niemczech m.in. w serii „Organy Dolnych Łużyc”. Wielokrotnie otrzymywał nagrodę Fryderyka. Jest laureatem I nagrody I Ogólnopolskiego Konkursu Klawesynowego im. Wandy Landowskiej w Krakowie (1985).
Studia ukończył w Akademii Muzycznej w Warszawie (organy - Józef Serafin, klawesyn - Leszek Kędracki). Następnie doskonalił swe umiejętności we Francji (Strasbourg), Niemczech (Saarbrücken), i Holandii (Amsterdam) pracując pod kierunkiem Aline Zylberajch i Boba van Asperena (klawesyn) oraz Daniela Rotha (organy). Otrzymał Pierwsze Nagrody Konserwatorium w Strasbourgu w dziedzinie organów i klawesynu oraz Dyplom Koncertowy Musikhochschule des Saarlandes (organy).
Jego działalność dydaktyczna przez wiele lat (od 1991 r.) związana była z Akademią Muzyczną w Katowicach. W uczelni tej stworzył pierwszą na Górnym Śląsku klasę klawesynu, następnie orkiestrę barokową i Katedrę Klawesynu i Historycznych Praktyk Wykonawczych, którą kierował w latach 2012-2015. Od 2016 roku związany jest również z Akademią Muzyczną w Krakowie. Jest częstym wykładowcą kursów mistrzowskich. Przez 20 lat współorganizował letnią Akademię Organową w Koszalinie.
Kolekcjonuje historyczne instrumenty klawiszowe, zbiór eksponowany jest w zabrzańskim „Fortepianarium”.
Pliki do pobraniażyciorys + zdjęcia [54 MB]
już w najbliższą niedzielę 2 października o 18:00 w Centrum Kultury Śląskiej w Świętochłowicach. Nasze pracowite - z Agatą Kielar-Długosz i Łukaszem Długoszem - lato powoli dobiega końca, ale nie w Metropolii Górnośląsko-Zagłębiowskiej (partner festiwalu!)
Świętujemy 10-lecie istnienia. 14 października 2012 roku Fortepianarium po raz pierwszy gościło słuchaczy. Od tego czasu zorganizowaliśmy prawie 100 koncertów. Przybyło też instrumentów. 9 pażdziernika usłyszymy 6 fortepianów: 4 w V symfonii Beethovena i 2 w VI.
W ramach stypendium nagrywać będziemy z Łukaszem Długoszem i Agatą Kielar-Długosz Sonatę z Musikalisches Opfer Bacha w unikalnej wersji na dwa flety i fragmenty cyklu "Pyrmonter Kurwoche" Telemanna z wykorzystaniem (współczesnego) fletu altowego. Powinno być ciekawie ... Dziękujemy!
Kolejna edycja Akademii Klawiszowej w najbliższym czasie!
Idea Akademii Klawiszowej wynika z połączenia kilku moich pasji: pasji pedagoga, pasji zbieracza dawnych instrumentów oraz pasji koncertującego muzyka. Ideą jest wykorzystanie i udostępnienie szerszemu gronu zainteresowanych posiadanej przeze mnie bogatej kolekcji różnych, często niekonwencjonalnych instrumentów klawiszowych.
Działania odbywają się obecnie w formie kursów weekendowych oraz Letniej Akademii Klawiszowej MT.
Współczesna praktyka koncertowa mocno rozgranicza sztukę gry na poszczególnych instrumentach klawiszowych. Fortepian, klawesyn, organy a nawet klawikord to dziś osobne specjalizacje. Nie jest to zgodne z historyczną praktyką wykonawczą; również współcześnie wielu muzyków dąży do przekraczania sztucznie postawionych granic.
"Concerto Polacco" to grupa muzyków skupionych wokół klawesynisty i organisty Marka Toporowskiego, specjalizujących się w stylowym wykonawstwie muzyki XVII i XVIII wieku na dawnych instrumentach.
Działająca od 1991 roku mała formacja kameralna (4-6 osób) osiągnęła z czasem rozmiary małej orkiestry, co umożliwiło realizację większych zamierzeń. Jeszcze w małym składzie "Concerto Polacco" otrzymało III nagrodę na konkursie muzyki dawnej w Melku (Austria) w 1993 roku.
Magiczne miejsce w postindustrialnym krajobrazie Górnego Śląska. Unikalna kolekcja klawesynów, dawnych fortepianów, fisharmonii i analogowych elektronicznych instrumentów klawiszowych. Miejsce spotkań z dobrą muzyką.
Koncerty w 1-szą lub 2-gą niedzielę miesiąca o 17.00
Bilety-cegiełki w cenie 10zł.
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...